Styrk immunforsvaret gjennom magen

Et robust immunforsvar for fremtidens utfordringer

Vi er midt inne i en global pandemi og vi vet ikke nå hvordan det vil bli på den andre siden når dette roer seg. Vi vil forhåpentligvis få kunnskap og lærdommer underveis som kan gjøre oss mer rustet til slike situasjoner i fremtiden. Det er mulig at det nå og fremover er viktigere enn noensinne med en sunn livsstil, ta vare på kroppen og styrke immunsystemet. Smitte- og forebyggingsråd fra myndighetene hjelper å hindre stor smittespredning i samfunnet på kort tid, men hvordan står det egentlig til med ditt eget forsvar?

Kan vi gjøre noe selv?

Med tanke på hva man kan gjøre på kort varsel for å styrke sitt eget immunsystem er det et par ting vi vet har effekt på immunsystemet:

  • Ta tilskudd av D-vitamin og selen daglig

Mangel på D-vitamin er koblet til økt mottakelighet for infeksjoner. Det er en kjent sak at vi Norden kan ha mangel på D-vitamin spesielt i vinterhalvåret når solen som er en D-vitaminkilde er både svak og fraværende og vi oppholder oss mer inne.

Vi lever i en selenfattig del av verden og tilskudd av dette kan være gunstig. Selen styrker visse spesialiserte immunceller som er viktige for å bekjempe virus. Understreker at det ikke er undersøkt i forhold til COVID-19, men flere andre virus.

  • Få nok søvn.

Sover man under syv timer per natt kan man være mer mottakelig for forkjølelse og infeksjoner. 

Sliter du med å få en god natts søvn, start med å meditere. Meditasjon har vært en redning for mange når det gjelder innsovning og for å sove godt gjennom natten. Mange opplever at de sover bedre allerede etter første gang de mediterer.

  • Bevegelse og trening.

Aktivitet kan også gi bedre søvnmønster og styrke immunforsvaret. Regelmessig aktivitet gjør at hvite blodlegemer og antistoffer beveger seg raskere gjennom kroppen og øker immunsystemets funksjon.

Trener du ikke allerede kan du f.eks. som en start begynne med å gå i 30 minutter så mange ganger i uken du får til. Øk gjerne intensitet etterhvert.

  • Mat som styrker immunsystemet. 

Spis matvarer daglig som har egenskaper som støtter immunforsvaret og er enkle å bruke. Det blir aldri feil. Tilfør en liten dose C-vitamin fra klementiner, appelsiner og sitron. C-vitamin er en antioksidant og styrker vårt forsvar mot mikrober. Bruk ingefær i maten og drikk som te. Bortsett fra at den kan hjelpe fordøyelsen av mat, ved urolig mage og kvalme har den også antivirale og antiinflammatoriske egenskaper og kan hjelpe ved infeksjoner. Gi maten et oppsving med hvitløk og styrk samtidig immunforsvaret.

Styrk immunforsvaret gjennom magen

Når det er sagt, er dette også tiden til å tenke på hva man kan gjør for helsen på lang sikt. En svak helse gir et dårligere fungerende immunforsvar. 

Vi vet at en god mage- og tarmhelse er viktig for helsen generelt.

Store deler av immunforsvaret vårt sitter i tarmen. Spiser en mye næringsfattig, raffinert mat kan dette svekke bakteriefloraen i tarmen og dermed gå ut over immunforsvaret. 

Så gjør deg mer rustet på lang sikt ved å gjøre noen grep for magehelsen din og tilfør mat som styrker de gunstige bakteriene i tarmen. Det kan du lese mer om her.

Og vær ute i naturen så ofte du kan, rull i gresset, bad i sjøen og lek i gjørmen. Det gir oss et mangfold av bakterier som vi trenger, og ikke minst glede, latter og ro som er vel så viktig for helsen.