Trygge og enkle måter å massere egen mage

Massasje av egen mage kan være en fin måte å både styrke egen magehelse i tillegg til å forebygge vondt i magen. Lær hvordan du trygt kan gjøre dette selv.

Trygge og enkle måter å massere egen mage

Før jeg lærte meg magemassasje, eller Chi Nei Tsang som det opprinnelig heter, ble jeg ofte bekymret eller redd når jeg hadde vondt i magen eller opplevde noe som helst ubehag i magen. Det siste jeg tenkte på var at jeg kunne massere egen magen for å lindre ubehaget.

Jeg skulle i hvert fall ikke ta på magen, tenkte jeg, da jeg trodde jeg bare kom til å ødelegge noe inni der eller gjøre det verre. Det viser seg at jeg ikke er alene om disse tankene, selv om de er så lite formålstjenlig som det går an.

I denne artikkelen skal jeg kort beskrive to enkle og trygge teknikker for hvordan man selv kan massere sin egen mage, både for å lindre vondt i magen og for å forebygge problemer med fordøyelse, samt å styrke sin fordøyelse.

 

Første teknikk 

Den første teknikker er en veldig god egenmassasje for magen, som stimulerer og flyt gjennom tarmsystemet, i tillegg til at det sørger for god sirkulasjon av både blod og lymfe i hele mageområdet. Denne teknikken kan med fordel også brukes om man har treg mage eller ved forstoppelse.

Du kan gjøre den både liggende, sittende eller stående. Den kan også gjøres mens man sitter på do ved treg mage.

Du legger ganske enkelt den ene håndflaten over den andre hånden, slik at en håndflate er inn mot magen, og masserer i store sirkler rundt navlen. Begynn ved høyre hofte, masser oppover til ribbeina på høyre side, deretter på tvers over magen, på oversiden av navlen, og ned på venstre side, ned til hoften på venstre side. Når hendene befinner seg rett under navlen kan du presse litt dypere inn og ned mot kjønnsbenet.

Andre Teknikk 

Den andre teknikker er litt mer spesifikk enn den første. Her kan du også bruke håndflaten eller fingertuppene for å massere et område der mange opplever ubehag i magen eller oppblåsthet. Denne teknikken alene kan lindre oppblåsthet, men hvis årsaken til oppblåstheten ikke avdekkes og fjernes vil det selvfølgelig komme tilbake.

Man begynner gjerne med å plassere fingertuppene helt øverst i magen, opp mot brystbenet. Deretter følger man linjen fra brystet nedover mot navlen. Langs denne linje setter det seg daglig spenninger, både fra maten, fra feil sittestilling, fra stress, bekymringer, frustrasjoner og lignende.

For mye stress og spenninger i dette området vil begynne å svekke vår fordøyelse, da både magesekken, leveren, begynnelsen av tynntarmen og bukspyttkjertelen befinner seg i dette området.

 

Hvis det er for ømt å massere med fingertuppene kan du bruke håndbaken. Det er fint å kombinere massasje med en dyp og avslappet pust. Du kan puste dypt inn i området og på ut pust presser du litt ekstra inn med fingre eller håndbaken. Pust og trykk et par ganger på hvert punkt, eller til ubehaget løsner. Deretter beveger du deg nedover mot navlen, og løsner på hele denne linjen.

Denne enkle teknikken vil gi en lettere følelse i magen og det vil føles lettere å puste etter. Det kan også lindre oppblåsthet.

De fleste undervurderer sin egen evne til å lindre og forebygge sine egne mageplager. Det å begynne å tilegne seg erfaring og kunnskap om hvordan du selv kan ta vare på din egen magen vil gi en avkastning i det lange løp du ikke kan an før du begynner.

Prøv derfor disse teknikkene, ikke bare når du har vondt i magen, men litt av og til. Du vil merke en forskjell ganske raskt, både på fordøyelse og stressnivå i kroppen.