Tre måter du puster feil

Pusten er i vinden om dagen, og en god pust kan påvirke så forskjellige ting som fordøyelsen, blodtrykket, stressnivå og pH-balansen. Det kan beskytte mot virus, bakterier og fremmedlegemer, i tillegg til å bedre søvnen.

Tillit

Tillit er en dyd som ikke bare er en moralsk gode, men som også har positive virkninger på kroppen generelt og fordøyelsen spesielt.

Manuka honning

Honning og helse – en type skiller seg spesielt ut

Manuka honning

Honning er en av de mest verdsatte naturlige produktene vi mennesker har kommet over. Den brukes ikke bare som et ernæringsprodukt, men også for sine helsemessige egenskaper som spenner fra sårheling til plager i luftveiene og fordøyelsen med mer. Men visste du at det er forskjell på egenskapene til de forskjellige type honningene og at

Spytt

Lær om spyttets mange positive egenskaper, og hva som faktisk gjør det helende for magen og tarm, samt noen enkle tips for hvordan best bruke det.

Den cirkadiske rytmen

Den cirkadiske rytmen, din indre biologiske klokke

Den cirkadiske rytmen

Den cirkadiske rytmen er periodiske prosesser i cellene hos mennesker, dyr og planter på ca. 24 timer. Det er disse rytmene som ligger til grunn for døgnrytmer, som er svært viktige for oss. Cirkadiske rytmer kan også betegnes som små biologiske klokker, som er knyttet til jordens rotasjon og har avgjørende betydning for helsen. Den

hva betyr

Ord og uttrykk innen magehelse – hva betyr de egentlig?

hva betyr

Du har kanskje hørt om begreper som mikrobiota, IBS, fodmap diett, periodisk faste og lekk tarm, men hva betyr de egentlig? Vi har laget en ordliste for noen nøkkelbegreper innen mage/tarm terminologi, lidelser, dietter og tilskudd som brukes der ute når det kommer til mage/tarm helse.

Takk for maten

Hva er sunnest, maten du er glad i eller maten du griner på nesa av? Er hvordan du har det mens du spiser er like viktig som hva du spiser?

Kakaosmoothie

Næringsrik kakaosmoothie godt for både magen og hjernen

Kakaosmoothie

Her får du oppskrift på en kakaosmoothie full av næringstoffer som antioksidanter, prebiotiske fiber og mineraler som støtter fordøyelsen og magehelsen. I tillegg gir kakaoen oss antioksidanter i form av flavanoider som støtter hjernehelsen og dens kognitive funksjon. En definitiv favoritt på smak og næring!

Tykktarmen og Sorg

Tap og sorg er en del av livets realitet. Vår evne til å akseptere og leve med denne realiteten påvirker vår helse og vitalitet, både positivt og negativt.