Et robust immunforsvar for fremtidens utfordringer

Immunsystemet jobber hardt for å beskytte, hele og reparere oss hele tiden. Men vi tenker jo gjerne ikke så mye på det til vanlig, mest under influensasesonger, eller som i disse tider med den globale COVID-19 pandemien. Kan vi gjøre noe for å hjelpe immunforsvaret?

Virus og immunforsvar

Vi er midt inne i en global pandemi som vil gi oss kunnskap, lærdommer og nye vaner som forhåpentligvis kan gjøre oss mer rustet til slike situasjoner i fremtiden. Det er mulig at det nå og fremover er viktigere enn noensinne med en sunn livsstil, ta vare på kroppen og styrke immunsystemet.

I Aftenposten 19.september i år forteller en virolog og seniorforsker fra Folkehelseinstituttet at forskjellen på hvor syk man blir av korona-viruset handler mer om forskjellen blant oss enn viruset i seg selv. Det har mer å si hvor godt immunsystem man har. Så hvordan står det egentlig til med ditt eget forsvar?

Styrk Immunforsvaret

Det er ikke rart at mange er bekymret for egen og andres helse akkurat nå. Derfor kan det være godt å ta noen grep for å styrke det generelle immunforsvaret.

  • Ta tilskudd av D-vitamin og selen daglig

Mangel på D-vitamin er koblet til økt mottakelighet for infeksjoner. Det er en kjent sak at vi Norden kan ha mangel på D-vitamin spesielt i vinterhalvåret når solen som er en D-vitaminkilde er både svak og fraværende og vi oppholder oss mer inne.

Det første randomiserte dobbeltblinde forskningsresultatet i sammenheng mellom lave vitamin D nivåer og økt risiko for utvikling af Covid-19 er nettopp publisert den 3. september 2020 i det anerkjente medisinske tidsskriftet JAMA, Journal of Medical Association. Les mer om denne studien her. En annen pilotstudie fra sykehuset i Cordoba, Spania, viser et mulig mildere sykdomsforløp og mindre bruk av intensiv behandling ved sykehusinnleggelser ved COVID-19 ved tilskudd av D-vitamin . Studien kan du se her.

Spør legen om å teste dine D-vitaminnivåer. Referanseverdiene ligger mellom 50-150 nmol/L, men i følge Fürst Laboratorium tyder det på at det kan være best om det ligger over 75 nmol/L.

Vi lever i en selenfattig del av verden og tilskudd av dette kan være gunstig. Selen styrker visse spesialiserte immunceller som er viktige for å bekjempe virus. Understreker at det ikke er undersøkt i forhold til COVID-19, men flere andre virus.

  • Få nok søvn.

Sover man under syv timer per natt kan man være mer mottakelig for forkjølelse og infeksjoner. 

Sliter du med å få en god natts søvn, start med å meditere. Meditasjon har vært en redning for mange når det gjelder innsovning og for å sove godt gjennom natten. Mange opplever at de sover bedre allerede etter første gang de mediterer.

  • Bevegelse og trening.

Aktivitet kan også gi bedre søvnmønster og styrke immunforsvaret. Regelmessig aktivitet gjør at hvite blodlegemer og antistoffer beveger seg raskere gjennom kroppen og øker immunsystemets funksjon.

Trener du ikke allerede kan du f.eks. som en start begynne med å gå i 30 minutter så mange ganger i uken du får til. Øk gjerne intensitet etterhvert.

  • Mat som styrker immunsystemet. 

Spis matvarer daglig som har egenskaper som støtter immunforsvaret og er enkle å bruke. Tilfør en liten dose C-vitamin fra klementiner, appelsiner og sitron. C-vitamin er en antioksidant og styrker vårt forsvar mot mikrober. Bruk ingefær i maten og drikk som te. Bortsett fra at den kan hjelpe fordøyelsen av mat, ved urolig mage og kvalme har den også antivirale og antiinflammatoriske egenskaper og kan hjelpe ved infeksjoner. Gi maten et oppsving med hvitløk og styrk samtidig immunforsvaret.

Styrk immunforsvaret gjennom magen

Vi vet at en god mage- og tarmhelse er viktig for helsen generelt.

Store deler av immunforsvaret vårt sitter i tarmen. Spiser en mye næringsfattig, raffinert mat kan dette svekke bakteriefloraen i tarmen og dermed gå ut over immunforsvaret. 

Så gjør deg mer rustet på lang sikt ved å gjøre noen grep for magehelsen din og tilfør mat som styrker de gunstige bakteriene i tarmen. Det kan du lese mer om her.

Og vær ute i naturen så ofte du kan, rull i gresset, bad i sjøen og lek i gjørmen. Det gir oss et mangfold av bakterier som vi trenger, og ikke minst glede, latter og ro som er vel så viktig for helsen.

 

Vi gjør oppmerksom på at informasjonen på denne siden er kun ment som underholdning og kunnskapsdeling. Artikkelens innhold kan ikke anvendes som erstatning for medisinsk behandling eller diagnose. Ta kontakt med lege for å tilpasse livsstilsendringer til deg og din helse.